23 juni 2011

Sartirano Barolo DOCG 2006

Deze was in de opruiming bij de C1000 voor €8,70 alcoholpercentage 13,5% druivenras: nebbiolo 100%. Weer een voor mij nieuw druivenras afgestreept. Of hij in deze Barolo ook kenmerkend is voor het hele ras betwijfel ik. Dan zal ik er toch echt meerdere met elkaar moeten vergelijken. Deze wijn heeft een heldere dieprode kleur met een oranje randje. Het aroma van de houtrijping komt al gelijk omhoog nog voordat ik gewalst heb. Ook komt hier weer het aroma van charcuterie opzetten en ook de associatie met het aroma van pinot noir komt bij me op. Zijn hier al ouderdomsverschijnselen merkbaar? In de aanzet zit een minuscuul zoetje. De tannines vallen heel erg mee en hij is een beetje branderig in de keel. Naar mijn gevoel overheerst de houttoon welke langzaam overgaat in vanille naarmate de wijn meer met zuurstof in aanraking komt. In het glas blijft hij zich ontwikkelen en later komt de fruitigheid van kers en aardbei naar voren. Een hoog zuurgehalte zou kenmerkend zijn voor deze druif, maar in deze wijn valt die erg mee, of tegen, afhankelijk van hoe je dat bekijkt. Bij een penne gerecht met spekjes, tomaat, aubergine, courgette, parmezaanse kaas en groene pesto was deze wijn redelijk goed in balans. Deze fles had echter niet nog later geopend moeten worden. Of ik hem "lekker" vond is een heel ander verhaal. Aan de ene kant heb ik in mijn achterhoofd zitten dat het "een BAROLO!" is en hem dus wel lekker móet vinden. Aan de andere kant is dit ook gelijk mijn eerste Barolo en heb ik op dat gebied nog geen referentiekader. Ik had er hogere verwachtingen van, laat ik het zo zeggen. Nog daargelaten dat ik überhaupt wijn "lekker" vind, dus deze ook. Als het echt bagger was geweest, had ik dat vast ook wel vermeld. Maar ik denk dat er betere Barolo's te vinden zijn.