03 juni 2011

Marquis de Maupas Château de Maupas Ménetou-Salon 2008

Ik had houtopvoeding verwacht bij deze wijn en lang twijfelde ik of deze dit nu gehad heeft of niet. Na een bezoekje op hun website, kwam ik tot de conclusie dat stalen vaten verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Het is in mijn ogen één van de benchmarks van de Franse wijnen gemaakt van de sauvignon blanc druif, naast bijvoorbeeld Sancerre, Pouilly-Fumé en Touraine. Deze 2008 editie had een strogele kleur. Het aroma deed in eerste instantie sterk aan dat van een chardonnay denken: boter. Na even walsen kwam ook de geur van mais opzetten. De eerste slok onthult enorm hoge zuren, overduidelijk citroen. Je gezicht trekt ervan samen, maar wanneer je eenmaal hierop bent ingesteld, valt elke volgende slok weer mee. Ontzettend mondwaterend is hij en het verlangen naar een volgend glas is heel groot. Die is dan ook snel ingeschonken maar nu laat ik hem iets langer opwarmen. Dat blijkt beter te zijn voor het typische aromatische kenmerk van de sauvignon blanc druif: kattenpis. Die komt nu beter tot zijn recht. Op dag twee valt dit zelfs nog meer op. Ook komen nu de zoete elementen beter naar voren: de smaak van rijpe witte druiven en perzik komt nu door. Er lag weer eens een stuk zalm op de BBQ, maar deze wijn was daar iets te fris voor. We gingen verder met pittig gekruide kippenvleugels en daar bleek hij wonderwel zeer goed bij te passen. De pittigheid kon mooi worden geblust met de zuren van deze wijn. Ook de smaakverhouding was goed. Al met al een hele mooie wijn die qua zoet, zuur, frisheid en body zeer goed in balans is. Alcoholpercentage 12,5%. Wel redelijk stevig aan de prijs echter: €12,50 bij slijterij Traverse in Utrecht. Maar in mijn beleving elke cent meer dan waard.