28 juni 2011

Marlborough Spy Mountain Sauvignon Blanc 2010

Niet alleen is deze wijn de winnaar van mijn mini-sauvignon blanc-proeverij, hij gaat ook weer met stip naar mijn aanraders. En dat is al het tweede oogstjaar van deze wijn die nu in die lijst staat. Verkrijgbaar bij de ALDI voor €3,99 alcoholpercentage 13%. Ook alweer de vijfde wijn uit Nieuw-Zeeland die ik erg kan waarderen. Of deze wijn gemaakt is op een typische Nieuwe Wereld manier weet ik niet, maar als dat zo is, dan weten ze dat toch beter te verbergen dan veel producenten van andere Nieuwe Wereld wijnen. Bij het eerste voorzichtige snufje nog voor het walsen stuift het aroma al m'n neusgaten in. En dan was de wijn in eerste instantie nog veel te koud geserveerd ook. Wat gelijk omhoog kwam was de geur van maïs en asperges, vooral asperges. Geen geur van buxus hierin, dus misschien is dit dan wel een minder goed voorbeeld van een typische sauvignon blanc wijn, maar hij is wel heel erg lekker. Elke proefronde moest ik lachen bij het aroma van deze wijn. Zo overduidelijk asperges en zo stuivend ook. In de smaak komen de asperges ook terug. In eerste instantie lijken de zuren nog mee te vallen, maar tijdens de lange afdronk komen ze opeens flink aan de binnenkant van je mond trekken. Deze fles ging verspreid over vier dagen, helemaal leeg. De open fles gewoon in de koeling en op dag vier was hij nog even goed en lekker als op dag één. Een ongelofelijk verrassende wijn.