09 juni 2011

Araldica Moscato d'Asti DOCG 2010

Ik twijfelde nog of ik deze wijn moest rubriceren onder sprankel of gewoon wit, dus heb ik maar voor allebei gekozen ondanks dat de bubbels en de mousse wel heel subtiel waren en ook snel weer verdwenen. Het juiste glaswerk is ook nog eens van belang en hoe je daarmee omspringt. Ik schonk twee glazen in, waarvan één glas in de vaatwasser was gereinigd en de ander met de hand. De wijn in één van de twee sloeg vrijwel direct dood, maar in de ander bleven de bubbels zichtbaar aan het glas plakken. Nu stonden de glazen door elkaar heen in de kast, dus ik weet niet meer welke reinigingsmethode nu de betere is. Ik zal de proef in de toekomst herhalen, maar dan bewust. Druivenras is 100% muscat blanc à petits grains, in Italië moscato geheten. Alcoholpercentage is slechts 5% en hij komt uit de schappen van Dirk van den Broek voor €4,99. Ik schonk hem bij een ijsdessert omdat ik wist dat het hier een zoete wijn betrof. En zoet was hij! Vrij log ook, alsof je perziksiroop aan het drinken bent. Deze wijn mist zuren. Je kunt dat opvangen door hem bijvoorbeeld bij citroenijs te serveren waarbij het zuur van het ijs dan de wijn completeert. Een vruchtensorbet of framboosijs zal ook werken. In de afdronk een heel subtiel bittertje van sinaasappelschil.