27 juni 2011

Alameda Valle Central Sauvignon Blanc 2010

Eén van de twee sauvignon blanc wijnen van de ALDI (€2,79!) die ik hoger heb ingeschaald dan de Sancerre in mijn mini-proeverij. Alcoholpercentage 13%. Te koud in het glas komt bij deze echter al gelijk het aroma van kattenpis opzetten. Dit is iets wat ik verwacht in een typische sauvignon blanc. Het klinkt misschien gek voor iemand die zoiets voor het eerst leest, maar juist deze geur maakt deze druif zo herkenbaar. Het is echter geen voorwaarde voor mij, zoals morgen zal blijken, wanneer ik de "winnaar" uit de test bespreek. Ook verwacht ik bij wijnen van deze druif, dat het aroma het glas komt uitstuiven. Dat was bij deze wijn ook duidelijker dan bij de Sancerre. Al opwarmend komt ook hier de karakteristieke geur van buxus omhoog. Bij de eerste slok valt gelijk het hoge zuur op, overduidelijk citroen, en het trekt redelijk lang door, zoals ook zou moeten. De afdronk had iets voller en langer gemogen, maar als graadmeter voor een typische sauvignon blanc wijn is deze Chileen met vlag en wimpel geslaagd. Hij is zeker niet vervelend en de neiging tot doordrinken is bij deze hoog.