21 juni 2011

Alameda Valle Central Merlot 2010

ALDI €2,79 alcoholpercentage 13,5% druivenras: merlot 100%. Zin en onzin van het wijnetiket deel 3. Met deze Chileen hebben we voor wat betreft de mini-merlot proeverij in ieder geval de opwaartse lijn te pakken. Het etiket kraamt echter in dit geval ook weer onzin uit: "De merlot druif geeft deze wijn een volle smaak en excellente afdronk". Van excellente afdronk kan natuurlijk geen sprake zijn. Een wijn met een excellente afdronk staat niet bij de ALDI voor deze prijs. Zo'n wijn zou allang opgeschaald zijn naar de zelfstandige wijnwinkels en zou voor duizenden dollars op veilingen verhandeld worden. Hij is echter wel iets verrassender en zeker langer dan van de twee merlots die ik hiervoor heb beschreven. De kleur gaat van magenta naar paars. Het aroma is dat van simpel gekneusde druiven. Hij heeft weinig tannines, ik had niet anders verwacht, en de smaak is fruitig. Voornamelijk kers proef ik en er zit een verrassend, bijna Italiaans, zuurtje in. Hij is echter nog steeds veel te dun om van "een volle smaak" te kunnen spreken.

Tot slot nog op het etiket het advies om deze met schroefdop uitgeruste fles, toch vooral liggend te bewaren! Anders droogt de schroefdop uit, denk ik. Voor je het weet slaat de schroefdopschimmel toe en heb je een gevalletje schroefdop in je wijn. Ik maak er verder geen woorden meer aan vuil...dit is té erg.