26 mei 2011

Merotto Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG Colmolina 2009

Vandaag een herkansing voor wat betreft de bubbels. Een hogere prijsklasse in ieder geval, dus dat zou theoretisch al het verschil kunnen maken. Deze komt bij Henri Bloem vandaan voor de prijs van €12,95 alcoholpercentage 11% druivenrassen: glera 90% verdiso 10%. Gekocht heb ik hem daar echter niet. Dit is één van de twee sprankelwijnen die in het kerstpakket van mijn vrouw zat. Daar weten ze in ieder geval waar ze kwaliteit vandaan moeten halen, ten opzichte van mijn eigen kerstpakket van 2010 waar de "Bedankt!-wijn" in zat. Mijn vooroordeel betreffende de hogere prijsklasse was in dit geval gelukkig gegrond. Ondanks dat deze Prosecco uit 2009 stamt, had deze nog ruim voldoende frisheid. Hier wel het verwachte aroma en de smaak van groene appel, iets wat in mijn beleving kenmerkend is voor Prosecco, maar wat hem tevens wat vlak en éénzijdig maakt ten opzichte van bijvoorbeeld Champagne. Daarin zit toch meer diepgang. Hoogstwaarschijnlijk zit dat verschil hem ook in het gebruik van uiteraard totaal verschillende druivenrassen en mengverhoudingen daarvan. De bubbels waren redelijk aan de grote kant en de mousse verdween ook weer redelijk snel. Overigens zat er nog steeds koolzuur in de wijn, ondanks dat ik hem geopend een nacht in de koelkast had gezet. Het leek zelfs alsof op de tweede dag de mousse wat langer aan het oppervlak bleef. Wederom zat ook in deze Prosecco iets noterigs. Ik had hem misschien iets beter nog kunnen koelen maar er zat iets warms in wat zorgde voor een volle smaak. Absoluut niet verkeerd, zeker uitnodigend tot het nemen van een volgende slok.