26 april 2011

Torres Viña Esmeralda Catalunya 2010

Gall & Gall €9,99 alcoholpercentage 11,5% druivenrassen: gewurztraminer 85% moscatel 15%. Ik neem tegenwoordig mijn halflege flessen wijn mee, wanneer we ergens op bezoek gaan. Komen ze toch nog op en kunnen ook anderen er nog van genieten. Zo ook met deze witte wijn. Uitgenodigd voor het diner bij mijn ouders, was ik zo vrij om deze in ieder geval bij mezelf in te schenken bij het voorgerecht. De rest van het gezelschap had houtgerijpte chardonnay. Die heb ik overigens ook nog geproefd en die was bij lange na niet verkeerd. Voor wat betreft zuurgraad deed deze wel onder voor de zoete gewurztraminer/moscatel blend. Je denkt al gauw dat er geen zuren in een zoete wijn zitten, maar dan kom je vaak bedrogen uit. Deze wijn had ze zeker in zich en bleef fier overeind ten opzichte van de chardonnay. Aroma's alsmede smaken van tropisch zacht fruit kwamen heel sterk naar voren. Banaan, perzik en vooral lychee. Die laatste is bijna vanzelfsprekend voor gewurztraminer. Een mooie harmonie tussen zoet en zuur.