25 april 2011

Fery-Meunier Nuits-Saint-Georges Belle Croix 2003

Deze wijn maakte geen deel uit van mijn persoonlijke wijnvoorraad, maar heb ik vanavond bij mijn ouders gedronken. Hij kwam bij de kelderrestanten opruiming vandaan bij Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel. Prijs €17,50 alcoholpercentage 12%. Het is een rode wijn uit de Bourgogne, dús is het een pinot noir. Ondanks dat deze al uit 2003 stamt, en doorgaans pinot noirs jong gedronken kunnen worden, vielen de verouderingseigenschappen mee. De kleur begon slechts lichtjes een terracotta randje te vertonen, maar bij lange na nog geen bruine tint. Deze wijn had houtopvoeding gehad. Bij gebrek aan een goede en schone karaf hadden we de fles een uur van tevoren geopend weggezet. Later zou blijken hoe belangrijk dat karafferen is. In eerste instantie had het hout de overtoon. Nieuw hout was het zeker niet; dan was het waarschijnlijk niet meer goed gekomen. Vlak voordat het hoofdgerecht werd opgediend, werden de glazen ingeschonken. Toen had de wijn ongeveer een uur kunnen acclimatiseren, voor zover dat mogelijk is in een geopende fles. Het contact met de buitenlucht is daarin natuurlijk maar minimaal. Toen ik het hoofdgerecht schoon op had, en letterlijk de laatste slok uit mijn glas wilde nemen, kwamen de tertiaire aroma's, die zich al die tijd verborgen hielden, opzetten. Krenten, tutti-frutti, gedroogde pruimen; een heel scala aan gedroogd fruit kwam nu naar voren. En het was heerlijk! Nog steeds had ik het gevoel dat ik nog lang niet alle geheimen van deze wijn heb mogen ervaren, maar een glimp heb ik ervan opgevangen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om wijn correct te behandelen. Niet alleen gedurende de opleg, maar zeker wanneer het ontkurkmoment daar is. De lege fles had ik mee naar huis genomen om de foto van te maken en met Photoshop heb ik er een achtergrondje bij vervaardigd.