03 april 2011

Restaurant: De Graaf van Brederode

Wijn en spijs zijn hot! Al helemaal de combinatie van die twee. Steeds meer restaurants bewegen hemel en aarde om deze combinaties te laten kloppen. Soms zorgt dat, op papier, voor hele gewaagde combo's, die in de praktijk perfect blijken te passen. Ook zie je dat rosé wijnen steeds vaker en beter worden geïntegreerd bij de maaltijd. Bij restaurant de Graaf van Brederode zijn ze naar mijn mening nog een beetje zoekende. Ik koos hier het 3-gangen verrassingsmenu met bijbehorend wijnarrangement. De eerste wijn was een viognier uit de Ardèche. Nu ken ik de wijnen van deze druif als stuivend en zeer aromatisch, maar bijna verontschuldigend vermeldde onze gastheer dat deze iets gematigder is dan gebruikelijk, omdat deze anders het gerecht zou overtroeven. Dus ik krijg een iets minder lekkere wijn, omdat deze beter bij het gerecht past. Dan denk ik: kies een wijn met een wow!-factor en maak daar een gerecht bij met een wow!-factor.

Het klopte inderdaad wat hij zei: het gerecht was wel lekker, maar zonder uitgesproken sterke smaak. Een stuivende viognier zou het gerecht overstemd hebben. Bij het hoofdgerecht werd een Zuid-Afrikaanse syrah geschonken. Deze brandde lekker in de mond, was goed vullend, naar mijn mening iets te scheutig in het hout, maar werd aangenamer bij elke slok. De wijn in combinatie met het vlees was niet verkeerd, maar geen van tweeën versterkte elkaar. Bij het dessert een Muscat de Beaumes de Venise die een beetje frisheid miste, maar het dessert zelf maakte dit helemaal goed, want dat was erg origineel en lekker. Al met al toch zeker een geslaagde avond gehad in dit knusse, volbezette restaurant, wat mede door al het aanwezige wit in het interieur, en het gemis aan hoorbare achtergrondmuziek, nog iets aan gezellige huiselijkheid mist. Ook zou ik ze graag de volgende tip willen geven: wanneer je zeker bent van je gerecht, neem dan ook die extra stap om daar de perfecte wijn bij te zoeken, en dat is niet makkelijk. Maar je kunt het ook omdraaien: zoek een mooie wijn en maak daar een passend gerecht bij. Durf daarbij "out of the box" te denken en verras je publiek.