05 april 2011

Grands Chais de Cardival VDP du Comté Tolosan 2009

ALDI €2,39 alcoholpercentage 10,5% druivenrassen: colombard en ugni blanc, verhoudingen niet vermeld. Jammer dat deze twee druivenrassen geblend zijn, want ik zou ze uiteraard het liefst eerst los van elkaar in een mono-cépagewijn willen proeven. Van de ugni blanc druif weet ik dat deze van zichzelf een zeer hoog zuurgehalte heeft. Op het etiket staat trouwens ook nog "moelleux". Dan weet je bijna altijd dat de wijn zoet zal zijn. Letterlijk betekent het overigens "zacht". In de neus gele paprika. Maar vervolgens noteer ik: chemisch luchtje, roest en natte krant. Dat voorspelt weinig goeds! De eerste slok is zoals ik hem had verwacht: alsof ik perziksiroop aan het drinken ben, zo dik en zoet smaakt het. Gek genoeg bijna gelijk krijg ik kippenvel van het enorm aanwezige zuur wat zich manifesteert. En dit blijft bij elke slok zo, je went er niet aan, tenminste: ik niet. Ik laat hem nog één nachtje langer in de koelkast staan, om te zien of dat helpt, maar anders ben ik voorlopig van de moelleux genezen.

06.04.2011 Update: Ook één nacht extra in de koeling helpt niet. Het aroma is wel iets milder geworden en het lijkt zelfs even alsof ik de muskaat druif ruik, maar die zit er dan weer niet in. Zodra ik weer een slok neem, krijg ik nog steeds kippenvel van de enorm aanwezige zuren in voornamelijk de afdronk.