09 april 2011

Golser Exclusiv Pannonische Weingärtner Blaufränkisch 2009

LIDL €1,99 alcoholpercentage 12,5% druivenras: blaufränkisch 100%. Hoe kunnen ze het voor zo'n prijs maken? Daar zit bij inbegrepen BTW, accijns, transportkosten, importkosten, prijs van de fles, het etiket, een beetjeboel hand- en machinewerk, en diverse winstmarges. Niet alleen van de winkel, maar ook van alle tussenhandelaren. Daarvoor heb je een originele oude wereld wijn die nog niet eens slecht te noemen is ook. Of deze wijn een typische weerspiegeling is van de blaufränkisch druif valt nog te bezien; daarvoor zou ik er meerdere met elkaar moeten vergelijken en dit is mijn eerste die ik proef. Hij heeft een ietwat bleke rood/paarse kleur. Ik ruik een zoetje in het aroma, maar in de smaak komt dit nagenoeg niet meer terug. Hij is erg zacht en romig met vrijwel geen tannines. Ik proef rood fruit: aardbei, rode bessen en een beetje framboos. Er zit een zuurtje en een klein bittertje in de afdronk. In de mondholte blijft nog vrij lang een beetje branderige tinteling achter. Zoals gezegd: ik moet er nog meer gaan vergelijken, maar de eerste indruk is gematigd positief.