30 april 2011

El Arbol Valle Central Cabernet Sauvignon 2009

ALDI €2,89 alcoholpercentage 13% druivenras: cabernet sauvignon 100%. En voor deze prijs mag ik dan maar hopen dat het geen aanmaakwijn is, zoals het TV-programma "keuringsdienst van waarde" berichtte over deze vorm van wijnfraude. Wat mij betreft kunnen de straffen, wanneer ze überhaupt iemand hierop kunnen pakken, niet hoog genoeg zijn. In het aroma komt de geur van cederhout naar voren: typisch voor een cabernet sauvignon. Oppassen dat je het bij een test niet verwart met houtopvoeding, want het lijkt er heel erg op. Tevens meen ik een bittertje te kunnen ruiken. Er is iemand die zegt dat je de basissmaken niet kunt ruiken. Zout, zuur, zoet, bitter en dan zijn daar ook nog umamie en vet. Daar zal hij waarschijnlijk wel gelijk in hebben. Maar wat ik ermee bedoel, is dat ik de typische geur ruik van een wijn, waarvan ik weet dat deze een bittertje in de afdronk heeft. En ik blijk nog gelijk te hebben ook, want beide door mij waargenomen aroma's, komen ook in de smaak terug. Tevens is daar de primaire smaak van gekneusde blauwe druiven. Het is een sappig wijntje, waarbij mijn speekselklieren werden geprikkeld en een volgende slok is snel genomen. Niet zozeer een maaltijdwijn, maar lekker voor tussendoor.