28 maart 2011

Lindemans Early Harvest Shiraz 2009

AH €5,99 alcoholpercentage 9% druivenras: syrah 100%. En het komt uit Australië, dus dan zeggen we shiraz in plaats van syrah. Early harvest wil zoveel zeggen als "vroege oogst". Nog voordat de druiven aan de tros tot volledige rijping zijn gekomen, worden deze geoogst. Dat resulteert bijna automatisch in een lager alcoholpercentage. In theorie zou ook dit tot wat fruitigere wijnen moeten leiden. Voordat ik wals ruik ik eerst, en het lijkt even of ik hout, en dit betekent dus houttoevoeging, ruik. Maar dan zou de wijnmaker voorbij gaan aan het principe van vroege oogstwijn, dus ik negeer dit aroma maar even. Na het walsen wordt deze geur dan ook minder. Hij heeft een mooie magenta, indringende paarse kleur. De wijn is licht, heel fruitig, vooral framboos, maar ook weer simpel gekneusde druiven proef ik. Vrijwel geen tannines, ik had ook niet anders verwacht, maar hij is nog wel redelijk aan de zure kant. Ook is er een licht bittertje in de afdronk. De associatie met gedé-alcoholiseerde rode wijn komt bij me op, die ik al eerder heb beschreven. Het grote verschil is dat de alcoholvrije wijn erg rauw en droog was en compleet zielloos, en deze Early Harvest lijkt meer op een pak druivensap, waar alle suikers uitgehaald zijn. Het glas wat ik had ingeschonken heb ik leeggedronken. Vervolgens heb ik de wijn de volgende dag gebruikt om coq-au-vin mee te maken. Wat er daarna nog in de fles zat, heb ik door de gootsteen gemieterd. Ik zal deze wijn niet categoriseren als een afknapper. Hij was niet vies, maar je moet er van houden.