16 maart 2011

Doppio Passo Chardonnay Veneto 2009

Lekkerkerker Tasty Wines Studio €7,95 alcoholpercentage 13% druivenras: chardonnay 100%. Het speciale aan deze "Doppio Passo" is de bereiding, met een mooi woord "vinificatie". De rijpe druiven worden in eerste instantie na de oogst verwerkt tot wijn, maar een gedeelte van de druiven laat men nog hangen. Pas later worden deze geoogst, deze zijn overrijp en zoeter, daarna geperst en het sap hiervan gaat bij de eerste persing, waardoor de wijn vaak aromatischer, intenser en ook vaak alcoholischer wordt. Bij deze chardonnay is de juiste temperatuur heel belangrijk, heb ik ondervonden. Vanuit de koelkast kwamen er nauwelijks aroma's los. Ook na de eerste slok was ik sprakeloos. Niet van genot, maar omdat er gewoon geen smaakindrukken bij me opkwamen. Pas toen de wijn iets was opgewarmd, liet hij zijn karakter zien. In eerste instantie proefde ik iets geroosterds, later kwam de vanillesmaak duidelijk opzetten. Houtrijping dus. En ik meen zelfs te kunnen proeven dat het Frans eiken is. Deze chardonnay komt na intensief proeven, dicht in de buurt van de Napa Cellars, die toch dubbel zoveel moet kosten. Of je het nu eens bent met de houtopvoeding of niet; ik moet zeggen dat het getuigt van vakmanschap om deze oude-wereld wijn, te doen laten smaken als een nieuwe-wereld wijn. Daarnaast heeft hij ook nog voldoende zuren om voor de nodige spanning te zorgen.