31 maart 2011

Domaine Gayda Syrah 2008

Domaine Gayda ligt in de Languedoc Rousillon, niet ver van onze favoriete vakantie plekken in de departementen Ariège(09) en Aude(11). In 2010 heb ik daar deze 2008 editie gekocht, naast nog enkele andere flessen, waaronder ook hun paradepaardje, de Chemin de Moscou. De bekroonde 2007 versie was helaas geheel uitverkocht. Ook heb ik hier mijn eerste officiële wijnproeverij genoten, gegeven door niemand minder dan "Master of Wine" Matthew Stubbs. Eén van de 300 Masters over de hele wereld. Niet alleen heeft hij een dikke vinger in de pap die Domaine Gayda heet, ook staat hij aan het hoofd van "Vinécole", een opleidingsinstituut op wijngebied op het domein zelf. De wijnen die ik toen proefde gingen vergezeld van spijzen, kleine hapjes, uitstekend geprepareerd door Emma Kershaw, die de wijnen nog meer tot hun recht deden komen. Alcoholpercentage van deze 100% syrah 13,5% prijs €6,50. Overigens hoef je er niet helemaal voor naar Frankrijk. Ook bij Joost!wijn is hij verkrijgbaar. Wat in het aroma uiteraard mij als eerste opvalt is het hout. Voornamelijk verhuld door vanillegeur. Hij is opvallend zacht voor een syrah en goed op dronk. Je moet hem echt meerdere seconden in je mond houden om hem helemaal in je op te kunnen nemen. Dan komt de kruidigheid door, en uiteraard het pepertje. Het hout stoort niet en hij is goed fris. Dit is wel een stevige maaltijdwijn. Tannines vallen reuze mee, maar een lap vlees hoort erbij. Ik vind hem zeer vergelijkbaar met de Château Cesseras die ik eerder heb besproken, maar wel voor bijna de helft van die prijs.