24 maart 2011

Comte de Brismand Champagne Brut Reserve

LIDL €12,49 alcoholpercentage 12% druivenrassen: chardonnay, pinot meunier, pinot noir, verhoudingen niet vermeld. Heb ik iets te vieren? Nee, niet echt. Toch een champagne opengetrokken vandaag zonder feestelijke reden. Gewoon omdat hij op moet. Rosé en sprankelwijnen moet je jong drinken en niet bewaren, dus ik ben zelf even met een opruiming bezig. Ik zit momenteel trouwens voor wat betreft mijn wijnblog op een schema van 2 witte wijnen, 1 rode wijn. Dit omdat ik nog veel 2009 rode wijnen heb liggen, waarvan ik vind dat ze nog niet geopend moeten worden. Degene die ik al wel had geopend en geblogd, waren complex en gaven nog niet al hun geheimen prijs. Deze champagne doet wat dat betreft niet zo moeilijk: bij het inschenken veel kleine bubbels en de mousse verdwijnt pas na lange tijd. Het blijft ook mooi doorschuimen. Ik ruik een zoetje, ik hou het op honing, en appeltjes, groene appeltjes, maar ook iets zoetere. Ook ruik ik gewoon simpel witte druiven. Er zijn goede, frisse, hoge zuren aanwezig, en hij is behoorlijk mondwaterend. Er is ook iets noterigs, misschien walnoot, en de vergelijking met Chablis is snel gemaakt. Iets mineraligs, krijterigs. Voor mijn eerste, echte champagne die ik proef, die bovendien niet in een al te dure prijsklasse valt, ben ik over deze uiterst tevreden.