03 februari 2011

Villa Puccini Toscana 2005

Golff €6,49 alcoholpercentage 12,5% druivenrassen: sangiovese 90% merlot 10%. Laatst was ik op een proeverij waar op één tafel voornamelijk rode wijnen stonden, die vervaardigd waren met of van de sangiovese druif. Het enorme tanninegehalte viel me op, en dat schijnt typerend te zijn voor de wijnen van deze druif. Meng hem met de wat mildere merlot, wat veel gedaan wordt, en de wijnen worden wat zachter. Deze heeft ook nog eens houtrijping gehad. Vóór het walsen rook ik nog een primair aroma, na het walsen rook ik voornamelijk hout. In smaak had de houttoon gelukkig niet de overhand. Ik proefde een klein zoetje, de tannines waren zacht en de wijn was nog behoorlijk fris. Er zat echter geen goede balans in de wijn en van alle houtgerijpte wijnen die ik inmiddels heb geproefd, was dit er weer eens eentje van het type dertien in een dozijn.