20 februari 2011

Sieur d'Arques Crémant de Limoux Brut

Deze sprankelwijn kwam uit Frankrijk vandaan, omgeving Toulouse, voor €5,80 bij E.LeClerc of Carrefour, één van die twee. Alcoholpercentage 12%, druivenrassen waag ik me niet aan, in ieder geval niet vermeld op het etiket, en googelen levert alleen hits op van zijn duurdere broertjes en zusjes. Op de site van By The Grape heb ik een column geschreven over goedkope wijnen. Hierop kreeg ik van Valentijn een reactie, en ik moet, voor wat betreft deze wijn, hem daarin helemaal gelijk geven. Bubbels onder de 7 euro: niet doen! Het begon bij het inschenken, grote koolzuurbubbels, die even voor een mousse reactie zorgen, maar die is daarna dan ook weer snel verdwenen. Wat overblijft zijn enkele sliertjes bubbels. Het aroma is muf. De eerste slok is zuur, maar niet fris, hij is zwaar, aan het eind een heel licht bittertje en een korte afdronk. Er komt geen uitgesproken smaak opzetten, hooguit een lichte hint van groene appel. Het tweede glas vertoont al helemaal geen bubbels meer. Ik besluit de tweede fles ook maar open te trekken. Bewaren heeft sowieso geen zin meer. Ook een nieuw glas gepakt, misschien lag het daar aan. En inderdaad, nu komen er weer bubbels omhoog, maar in glas nummer twee zijn ze met deze tweede fles ook alweer snel verdwenen. Foute prijsklasse? Verkeerd vervoerd? Verkeerd bewaard? Bewaard überhaupt? In het jongste nummer van WineLife geeft Cuno van 't Hoff mij een tip: bubbels en rosé moeten binnen het jaar op! Dus, iets meer geld aan sprankelwijnen spenderen, en snel consumeren, zijn de lessen van vandaag.