19 februari 2011

Les Terrasses Occitanes Fitou 2008

Frankrijk Super-U €3,59 alcoholpercentage 13% druivenrassen: grenache 40% carignan 31% syrah 29%. Gewoon duidelijk vermeld op het achteretiket, zoals het hoort. Dat is althans mijn mening. Mooie harde, magenta kleur. Op dag één geeft deze wijn nog niet al zijn aroma's en smaken prijs. Pas na karafferen en op dag twee komt er in eerste instantie een duidelijk waarneembaar primair aroma op. Ook ruik ik zelfs een kleine hint van koffie. Een slok op dag één vertelt mij alleen maar dat er goeie, frisse zuren in zitten en nauwelijks tannines. Op dag twee komt er een kruidje opzetten en proef ik onmiskenbaar de frisheid van verse frambozen. In de afdronk een heel licht bittertje. Heel even lijkt het of ik iets van houtrijping proef, maar daar is geen vermelding van op het etiket. De wijn is op zich een beetje vlak, er springt niets echt uit, maar ik vind het wel een mooie wijn. Het is geen uitgesproken maaltijdwijn, maar eentje die je in goed gezelschap bij het 4-uurtje drinkt.