22 februari 2011

Jacob's Creek Three Vines Shiraz-Cabernet-Tempranillo 2008

AH €6,99 alcoholpercentage 12,5% druivenrassen: shiraz, cabernet sauvignon en tempranillo, verhoudingen niet vermeld op het etiket of op internet. Het gaat niet zo goed met de Australische wijnmarkt. Ik ga proberen een voorzichtige gooi te doen naar de reden. Volgens mij bezoekt steeds dezelfde "Flying winedoctor" veel wijnproducenten in Australië. Jacob's Creek, Hardy's, DeBortoli, Cimarosa. Hij doet het zeer kundig, maar overdaad schaadt. Het smaakt allemaal hetzelfde. Eénheidsworst is het. Het begint met een subtiel zoetje, vrijwel geen tannines, warme indrukken, een subtiel houtsmaakje alsof er houtpoeder wordt toegevoegd of houten balken in de roestvrijstalen tanks hangen. En dan maakt het niet eens uit of er shiraz, merlot, cabernet sauvignon of een blend in de fles zit, het smaakt gewoon allemaal hetzelfde. Je proeft geen terroir, en het lijkt alsof de wijnen in een steriel laboratorium worden gekweekt. Proef een aantal verschillende achter elkaar, en je raakt gauw verveeld. Deze wijn smaakt kruidig en ook fruitig, een pepertje, hij is warm, branderig en blijft lang in de slokpijp hangen. Het onmiskenbaar karakteristieke smaakje van "stophoest" proef ik en ik moet toegeven dat ook deze wijn knap gemaakt is, maar zie mijn betoog hierboven en ik kan niet anders concluderen dan dat dit weer zo'n typisch Australische reageerbuiswijn is.