26 februari 2011

Fontagnac Médoc 2008

Frankrijk ALDI €2,69 alcoholpercentage 12% druivenras(sen) niet vermeld. In m'n notitieboekje had ik opgeschreven dat deze voor 100% uit cabernet franc bestond. Misschien stond dat er bij op een kaartje in het schap van de winkel, maar terug in Nederland, kan ik over deze wijn niets vinden, laat staan over de gebruikte druivenrassen. Ik hou het dus maar even op een blend, gezien het aantal verschillende druiven dat gebruikt mag worden voor een wijn die de appellation Médoc contrôlée draagt. Dat kunnen namelijk de merlot, cabernet sauvignon, cabernet franc, malbec en petit verdot zijn. Ik opende deze fles vlak nadat ik de VDN Maury had gedronken, en oei, wat valt deze weg in vergelijking met de Maury. Daar waar de Maury goed uitgebalanceerd is, zoet, maar ook veel zuur bevat, is deze Médoc een niemendalletje. Krachtig in de neus, dat wel, veel tannines, maar veel smaakindrukken krijg ik er niet bij. Het enige opvallende wat naar boven kwam, was het aroma van gegrilde scampi's en ook een beetje de smaak daarvan. Wellicht dat deze wijn daar een goede begeleiding voor zou zijn, misschien zou ik dat eens moeten uitproberen. Maar dan moet ik eerst weer even terug naar Frankrijk om meer van deze wijn te halen, maar ik geloof niet dat ik deze wijn een tweede keer wil drinken. Hooguit om te testen of mijn zintuigen, voor wat betreft de scampi's, gelijk hebben.