06 februari 2011

Avontuurlijke Wijnproeverij

Locatie: Saplaza te Haarlem, gelegen aan de Veerplas. Ernaast ligt een adventurepark met allerlei klimtoestellen en andere dingen die daarbij horen. Het was ook een avontuur om er te komen. Het adres luidt A.Hofmanweg 62, maar Google Maps en ANWB routeplanner sturen je dan toch echt het industrieterrein op. Volgens mij heb ik meerdere mensen daar zien rondrijden en zoeken. Het kostte me uiteindelijk een half uur om uit te vinden dat het eigenlijk aan het Barbeelpad ligt. Zou dat de reden zijn geweest dat het uiteindelijk niet zo heel druk was? Hoe dan ook, het was precies druk genoeg. Onlangs in Amsterdam was het echt te druk, nu kon men relaxed van tafel naar tafel, en konden de mensen achter de tafels hun verhaal bij elke wijn kwijt. Ook leuk: hier was wèl live-muziek in de vorm van een zangeres. Het droeg bij aan de positieve sfeer.

Zoals gewoonlijk begon ik mijn ronde met de witte wijnen, om vervolgens de rode wijnen te proeven. Wat me telkens toch weer opvalt, is dat er zo ontzettend veel diversiteit zit in de aroma's van witte wijnen, ten opzichte van de rode. Bij rood is het vaak primair of hout. Nuances zijn er natuurlijk wel, maar dat vergt meer tijd en ervaring. Bij rood klopt de smaak ook meestal wel met het aroma. Vandaag werd ik bij de witte wijnen meerdere keren op het verkeerde been gezet. Je ervaart een zoet aroma, maar de smaak blijkt zuur en droog te zijn. Of andersom, je denkt aan de hand van het aroma een droge witte wijn te gaan proeven, is-ie gewoon zoet, tenminste zo ervaarde ik dat dan. Vooral bij de stand van Wijnen uit de Elzas was dit het geval. Daar hou ik wel van, verrassingen. Als ik het goed heb geteld, stonden er vandaag 110 wijnen op de tafels, waarvan ik er zelf 58 heb mogen/kunnen proeven. Ik heb vandaag ook nog even huiswerk gedaan voor het wijnbrevet, en heb geleerd dat je het beste 's ochtends kunt proeven, met een maximum van 15 wijnen. 's Ochtends zijn je smaakpapillen in de beste conditie en na 15 wijnen worden ze moe. Dan zijn de mijne nu wel uitgeput. M'n tanden waren weer zo zwart als drop na vandaag.

Ook stonden er vandaag weer 7 importeurs/handelaren die ik nog niet eerder gezien had. En diegenen die er ook in Amsterdam bij waren, hadden allemaal andere wijnen bij zich. Ik heb wel weer een mooi aantal pareltjes mogen proeven. Ook ben ik weer met een groot aantal, voor mij, onbekende druiven in aanraking gekomen. Het gaat hier te ver om dieper op elke wijn in te gaan, maar ik heb onder andere de volgende proefnotities gemaakt: ei, zwavel, mais, damesschoenzolen, doperwten, pleisters, petroleum, mjammie, krijtig, kauwgom en pure chocola. De "mjammie" ging naar de Châteauneuf-du-Pape 2007 van Domaine Bastide St. Dominique, meegenomen door Saladin Wijnimport. Mijn verrassing van de middag was echter de Château Maresque Cuvee Thomas. Daarin rook en proefde ik de pure chocolade, en met mij nog meer bezoekers. Deze wijn was meegenomen door Car L'Eau. Met deze wijn besloot ik dan ook de proeverij om weer huiswaarts te keren.