29 januari 2011

Wijndomein Oude Waalstroom Johanniter 2008

Tijdens de open wijngaard-dagen 2010, kwam ik uit in Hurwenen, gelegen in de Bommelerwaard. Hier ligt het Wijndomein Oude Waalstroom. Later dat jaar zou ik hier nog helpen oogsten. Ik heb hier twee flessen wijn gekocht, waarvan ik er nu eentje bespreek. Alcoholpercentage is 11,5%, prijs €9,50, druivenras johanniter 100%. De fles heeft een aparte vorm, ik heb deze al eerder gezien bij Duitse wijnen. Niet het gebruikelijke groene glas ook, maar er zit iets blauws in. Om gelijk maar even de wijn met veel zuurstof in contact te laten komen, schenk ik hem vanaf grotere hoogte in en laat hem flink in het glas klotsen. De kleur is geel, goud-geel zou ik bijna zeggen. Het is een stille wijn maar gelijk valt het enorme aantal hele kleine belletjes op dat heel langzaam naar het oppervlak komt drijven. Daar blijft eventjes een soort schuimlaagje hangen. Wanneer ik ga walsen komen de belletjes weer terug. Ik weet niet precies wat hier gebeurt of hoe dit komt. Is dit een gevolg van onvolledige vergisting, is hij op de fles verder gegist? Wie het weet, mag het me vertellen; ik wil het heel graag weten. Zonder kennis vooraf over de johanniterdruif, ruik ik aroma's die ik eerder bij een riesling heb ervaren. Een zoete geur van honing, rumrozijnen en appel, niet de zure groene appel, maar eentje die ook gebruikt wordt voor het maken van appeltaart. De wijngaard zelf is omgeven door appelbomen, dus het zou zo maar eens kunnen dat deze iets van hun eigenschappen afgeven aan deze druif. De eerste slok; waarbij ik eerlijk gezegd een zoete smaak had verwacht maar dat valt mee. In eerste instantie trekt mijn mond samen van de zuren. Daar moet je even doorheen en pas na lang en goed analyseren blijkt dat de zoetere geuren ook terugkomen in de smaak. Gemaskeerd door zuur, dat wel, maar als je even je best doet kun je ze proeven. Het zuur is overigens zeker niet storend, het maakt de wijn fris en spannend. Wanneer je er bij eet vallen de zuren vrijwel weg en wordt deze wijn met de slok smakelijker.