10 januari 2011

Château Ventenac Cabardès rouge "Le Carla" 2006

AH €4,99 alcoholpercentage 13% druivenrassen syrah, grenache, cabernet sauvignon en merlot, verhoudingen niet vermeld. Ik kwam laatst tot de ontdekking dat het gebruik van het officiele vigneron proefglas, niet altijd gunstig uitpakt voor elke wijn. Ik had een wijn, waarvan ik eerder geconcludeerd had dat deze over de top was, vanuit een Bourgogne-glas gedronken, en hij was weer heerlijk als vanouds. Ook de wijn die ik nu bespreek heb ik dan ook uit beide glazen geproefd, om alles uit te sluiten. Er was inderdaad verschil. Ik was bang dat deze wijn uit 2006 ook al over de top zou zijn, en de oranje-achtige kleur versterkte die angst alleen maar. Maar het viel mee. Primair aroma was evident, de geur van de malolactische gisting rook ik duidelijk in het vigneronglas, maar minder in het Bourgogne-glas. In het vigneronglas begon de wijn zacht met vrijwel geen tannines, in het andere glas waren de tannines nog duidelijk aanwezig. De wijn was in beide glazen overigens nog best fris voor zijn leeftijd. De combinatie van de gebruikte druiven maakt het een complexe wijn die moeilijk is te beschrijven. Op dag één proefde ik een heel klein beetje chocola en een beetje vanille. Op dag twee probeerde er ook wat pruim doorheen te komen. Maar de smaken waren eigenlijk té subtiel en mijn eindoordeel is dat deze wijn eigenlijk te vlak smaakt. Of dat nu komt doordat hij toch al te lang ligt, of doordat er simpelweg niet meer in zit, durf ik niet te zeggen.