26 januari 2011

Cellier des Samsons Juliénas 2008

Mitra €9,99 alcoholpercentage 13% druivenras gamay 100%. In deze wijn kan ik de gamay druif waarderen. Eerder vond ik hem hard en metallic, maar nu ervaar ik zijn fruitigheid beter. Wat eruit springt is het fruitig aroma, en een hint van anijs. In de smaak is het de framboos die de boventoon voert, en wel heel erg dominant. Een andere smaak komt er niet doorheen. De Parador van gisteren, ja, ik zit weer met twee glazen verschillende wijn voor m'n neus, neemt af in kracht vergeleken bij deze Juliénas. Ondanks dat je zou denken dat een volle krachtige wijn het af zou leggen tegen een jeugdige, fruitige wijn. Maar de Juliénas blijft fier overeind. Ondanks eerdere ervaringen met de gamay druif die niet echt positief waren, ben ik een fan van deze eerlijke, frisse en fruitige wijn. Ik heb hem ook nog een nacht in de koelkast gezet, maar dat is echt te koud. Keldertemperatuur, 14° à 15° is precies goed.