24 januari 2011

Ahrweiler Winzerverein Spätburgunder 2007 barrique trocken

Nog even snel een blogje doen voor het slapen gaan. Ik kom net terug van de eerste avond van de cursus voor het wijnbrevet. Deze duurt in totaal 8 avonden en het examen is optioneel, maar in mijn geval vereist, want met dit brevet kan ik worden toegelaten tot de wijnacademie om de vinologen opleiding te gaan doen. Terug naar de wijn; meegenomen uit het Ahrtal bij de HIT in Bad Neuenahr-Ahrweiler voor €10,99. Alcoholpercentage 13%. Spätburgunder, oftewel pinot noir 100%. De spätburgunders die ik eerder heb besproken, hadden geen houtrijping gehad, deze dus wel. Het komt terug in het aroma en in de smaak, maar subtiel. Daarnaast proef ik rode bessen en aardbei. Hij is lekker fris nog, ondanks dat de tint al naar de oranje kant gaat. Wederom zit er het bekende bittertje in de afdronk. Ik had hem niet gekaraffeerd, maar vanuit de fles is deze op de tweede dag toch nèt iets smakelijker en voller, dan op de eerste dag. Ondanks de houtrijping, is deze goed in balans en drinkt lekker weg. Ik denk dat ik de wijn toch nog even laat staan tot morgen, en het restant niet door de gootsteen kieper; daar is-ie echt net te lekker voor. Misschien dat ik er morgen een andere wijn naast ga proeven. Dat was namelijk de eye-opener van de cursus van vanavond. Proef twee wijnen naast elkaar om de verschillen in zoet, zuur en afdronk met elkaar te vergelijken. Zo werden we totaal op het verkeerde been gezet door een ogenschijnlijk zure, strakke witte Touraine, naast een ogenschijnlijk zoete riesling te proeven. Bleek de riesling meer zuren te bevatten dan de Touraine. Daar kom je dus alleen achter door te vergelijken. Opmerkelijk: deze fles had ik niet gekaraffeerd, maar elke dag werd deze wijn smakelijker. Op dag drie was hij dan toch echt leeg, en ook het lekkerst.