18 december 2010

Prosecco DOC Vino Frizzante

ALDI €3,29 alcoholpercentage 10,5% druivenras glera of prosecco. Mijn eerste bespreking van een sprankelwijn, zoals het officiële Nederlandse woord luidt voor bubbelwijn. In eerste instantie wilde ik helemaal geen mousserende wijnen gaan bespreken op dit blog, omdat ik ze te lekker vind om ze te ontleden en te klassificeren. Maar aangezien ik verder wil in de wijnen (mijn volgende stap is vinoloog worden, en mousserende wijnen zijn nu eenmaal onderdeel van die opleiding), heb ik besloten me hier toch maar aan te wagen. Ik had deze fles destijds gekocht als tegenhanger voor alle droge, witte wijnen die ik in mijn verzameling heb. Ik ben best wel een zoetekauw, maar bij wijnen heb ik mijn reserveringen. Hoe dan ook, ik besloot deze fles eindelijk maar eens open te draaien, hij was bedoeld voor mijn verjaardag in 2009! Of deze nu "over de top" is, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Hij was in ieder geval goedkoop en ik had er sowieso geen hoge verwachting van. Dat kwam nu uit. Na het inschenken was het schuimlaagje op het oppervlak vrijwel gelijk verdwenen. De bubbels waren zeker niet talrijk te noemen, maar waren wel redelijk klein. Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat deze wijn geen "méthode traditionelle" heeft ondergaan. In de neus het aroma van perzik en zure appel. Deze kwamen gelukkig ook terug in de smaak, maar een niet fris, muf bittertje had de overhand. Dit is een sprankelwijn die je moet drinken wanneer hij jong is. Misschien dat ik hem al te lang had bewaard.