06 november 2010

Réserve Fitou 2007 vieilles vignes

Lavelanet LIDL €2,49, druivenrassen carignan, grenache en syrah, alcoholpercentage 13,5%. Ik stel me doorgaans gereserveerd op, wanneer het woord "reserve" op het etiket prijkt. Komt de wijn uit de Nieuwe Wereld, dan heeft het sowieso geen betekenis, komt deze uit de Oude Wereld, wil dat nog niet altijd zeggen dat het hier een houtgelagerde klassewijn betreft. In Spanje betekent het dat de (rode) wijn minstens 12 maanden in eikenhouten vaten heeft geouderd. Maar Spanje is dan ook het enige land waar deze term wettelijk beschermd is. Voor wat betreft de rest: geen woorden, maar daden. Laat de wijn maar tot mij spreken in plaats van het etiket. Deze fles heb ik tijdens onze vakantie in Frankrijk gedronken en de proefnotities in mijn boekje hebben zich beperkt tot twee woorden: hout en plankensap. Ik weet niet meer hoeveel moeite ik bij deze wijn heb gedaan om er meer uit te halen, maar als ik zo summier ben in mijn bevindingen, dan zal ik daar wel een reden voor gehad hebben. Om kort te gaan: lekker laten staan, tenzij je van hout houdt.