02 oktober 2010

Wijnhandel van Ouwerkerk 150 jaar

Vandaag ben ik naar een proeverij geweest. De locatie: Wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel. De gelegenheid: het 150-jarig bestaan van deze zaak. De motivatie: er konden in totaal 67(!) verschillende wijnen geproefd worden, waaronder bijvoorbeeld een 2007 Petit Mouton Rothschild MdC Pauillac AC. Heb ik ook eens een wijn van €90,- kunnen proeven zonder dat er zelf voor te hoeven uitgeven. In het gezelschap van mijn zwager, ik zal zijn naam niet noemen omdat mensen als hij en ik grAAg anoniem willen blijven, togen we er naartoe. Ik reed, dus ik moest ze uitspugen en hij mocht ze doorslikken. Nee hoor, hij heeft ze, op de ports op het eind na, ook allemaal uitgespuugd. Maar dat moet ook wel wanneer je een 50-tal wijnen proeft. Zonder dollen, ik heb het even nageteld, ik heb er in totaal 53 geproefd, en dat allemaal in drie uur tijd. Uiteindelijk wilde ik nog een paar flesjes kopen die ik erg lekker vond, maar die kreeg ik ook nog eens kado, bij wijze van verlaat (of was het nu vervroegd?) verjaardagskado. Schone broer, die zwager van mij!

Enfin, bij het verlaten van dit feestje, kregen we ook nog een fles Kopke port mee, met een voor deze speciale gelegenheid aangepast handbeschilderd 'etiket'. Mocht u eens in de gelegenheid zijn om langs te gaan bij Wijnhandel van Ouwerkerk, zeker doen! Voor hun website klik HIER. Ikzelf was, bij gebrek aan een passende Nederlandse vertaling, 'flabbergasted' toen ik daar binnen liep. Zó wil je dat iedere wijnhandel er uitziet. Wát een oog voor detail in de aankleding. Ik had er niet aan gedacht om mijn eigen videocamera mee te nemen, maar bekijk zeker even het filmpje op hun site, je krijgt een goede indruk van de sfeer.