02 oktober 2010

La Marouette Chardonnay Sauvignon 2008

Ik ben inmiddels zo ver dat ik het niet alleen meer heb over "lekker", "niet lekker" of zelfs "vies", wanneer ik een wijn wil beschrijven. Tenzij eentje er op positieve, dan wel negatieve manier uitspringt. Ik heb inmiddels mijn tweede avond erop zitten van een wijnproef-cursus. Deze wordt gegeven door vinoloog Nico Lekkerkerker. Bij het beschrijven van een bepaalde wijn, had ik het over de smaak van sigarettenas en potloodslijpsel. Nico nam aan dat ik dat negatief bedoelde, maar zo redeneer ik niet. In mijn beleving liggen die smaken niet ver af van houtsmaken, welke toch door velen worden geassocieerd met klassewijnen. Mijn eerste "wow"-ervaring bij een wijn, was bij de op Amerikaans eiken gerijpte Napa Cellars Chardonnay. Sindsdien was ik een fan van houtsmaak. Daar ben ik nu een beetje van aan het terugkomen, zie ook mijn betoog op 20 september 2010.

De wijn die ik nu beschrijf is een biologische. Ik voorzie dat steeds meer producenten gedeeltelijk of geheel zullen overstappen naar deze vorm van wijn produceren. Deze wijn heb ik bij de C1000 vandaan, voor de prijs van €4,39. Alcoholpercentage is 13% en de verhoudingen van de twee gebruikte druivenrassen, chardonnay en sauvignon blanc, zijn niet vermeld op het etiket. Het Franse "Agriculture Biologique" label, afgekort AB, alsmede het ECOCERT keurmerk staan er wel op. Volgens sommelier Stéphane Loubatières is het ECOCERT keurmerk momenteel de strengste maatstaf voor biologische wijnen. Meer over deze wijn op internet vind je HIER. Ik had hem in de koelkast gezet en eerst koud gedronken. Ondanks dat, had hij een sterke neus, waarbij de chardonnay duidelijk aanwezig was. Hij was droog, ietwat zurig en er kwam iets van vanille en groene appel door. De afdronk was kort. Naarmate hij opwarmde kwamen er niet meer smaken bij, maar wel meer smaak aan. Dus tijdig uit de koeling halen voor het serveren.