14 augustus 2010

Valmaduro Cabernet Sauvignon 2009

ALDI, €2,29. Alcoholpercentage 13%, druivenras 100% cabernet sauvignon. Het valt mij op dat de rode wijnen met jaartal 2009, die ik tot nu toe op dit blog heb beschreven, mijn overtuigde goedkeuring (nog) niet hebben gekregen. Ik begin te vermoeden dat deze wijnen nog niet op dronk zijn. Met deze wijn heb ik dat zelfde gevoel. Normaal gesproken zijn de wijnen uit de nieuwe wereld toegankelijk en vrij ongecompliceerd. Ik had het gevoel dat deze nog "op slot" zat en zijn geheimen niet wilde prijsgeven. Bij de eerste neus rook ik paprika en champignon. Bij de eerste slok was hij droog, maar werd soepeler en lekkerder bij elke volgende slok. Er zit een licht bittertje in. Op de tweede dag proefde ik een kruidig pepertje. Bij de afdronk kreeg ik het gevoel dat er een pittig kaasje bij hoort. Ik heb hem zelfs nog een derde dag laten staan en weer was hij zachter geworden, maar er kwam nu toch weer een rubbersmaak opzetten. Die had ik al eens eerder geproefd bij een wijn die ik ook al een aantal dagen open had staan en ook uit 2009 kwam. Het feit dat deze wijn zo complex lijkt, en zoveel verschillende signalen afgeeft, doet mij vermoeden dat hij nog niet op dronk is. Ik denk zelfs, dat ik mijn huidige collectie 2009 rode wijnen, nog zeker twee jaar ga laten liggen.