10 augustus 2010

Douglas Green Chardonnay Viognier 2009

Denk nu niet dat ik op deze dag drie flessen wijn heb gedronken. Ik had ze al eerder gedronken en de proefnotities op een kladblokje geschreven. Ik heb nu even de tijd om ze op het blog te zetten. Deze wijn heb ik al eerder besproken, maar dan de 2008 editie (zie blog 15 juni 2010) Toen had ik hem al uitgeroepen tot mijn eigen witte huiswijn. Met deze 2009 editie wordt dit nog maar eens bevestigd, zoniet versterkt. Het alcoholpercentage is iets omlaag gegaan, een half procent, naar 14%. Druivenrassen: chardonnay 80% en viognier 20%. Ik had hem omschreven als een frisse wijn destijds. Hij is iets romiger geworden. De chardonnay druif is echt duidelijk aanwezig zoals ik hem ken en liefheb. Boterachtig. Uit de koelkast is deze nu toch echt te koud. Maar zolang ik nog geen klimaatkast heb, gaat deze vanuit de koeling in het glas, maar je moet hem toch echt even laten acclimatiseren voor de beste smaak. De prijs is zelfs nog verlaagd: MITRA €4,99 per fles, bij aanschaf van een doosje van zes stuks, de zesde gratis, oftewel €4,16 per fles.