25 augustus 2010

Brogsitter Graf von Are Ahr Spätburgunder 2008 halbtrocken

De "lieblich", die ik heb besproken op 27 juli 2010 was bijna mierzoet, maar wel heel erg verrassend. Tijdens mijn "Rot"-trip door het Ahrtal had ik in een restaurant om een halfdroge rode wijn gevraagd. Deze vond ik nog te zoet, dus mijn tweede glas moest een droge worden. Ook deze vond ik nog zoet. Ik had er dus een hard hoofd in, toen ik deze fles ging openen. Misschien dat Duitsers een andere definitie hebben van "droog". Wederom was het daarom verrassend dat de neus vrij "normaal" overkwam. Een in mijn ogen typische geur van een op hout gerijpte pinot noir. De eerste voorzichtige slok, maar mijn aarzeling was totaal onnodig. Een prachtige, goed uitgebalanceerde en inderdaad typisch "pinot noire smaak". Lichte houtsmaak, maar zeer verfijnd. Ik kan geen andere smaak bedenken, geen fruit of iets anders. Ik kan het niet anders benoemen dan pinot noir, of spätburgunder op z'n Duits. Prachtig in balans in je mond, niet zuur, niet zoet, niet droog. Fluweelachtig zou ik willen zeggen. Als Michaël Schumacher zijn Mercedes zo in balans zou kunnen krijgen, als dat deze wijn is, zou hij zo weer vooraan mee kunnen rijden. Volgens de site van Brogsitter had ik deze makkelijk kunnen bewaren tot 2013, en misschien dat de houtsmaak dan meer zou doorkomen, maar ik vind hem perfect op dronk. Tot nu toe alleen maar lovende woorden voor de rode wijnen die ik heb geproefd uit Duitsland. Voor €6,99 bij de "HIT" in Bad-Neuenahr, alcoholpercentage 13%, spätburgunder 100%.