26 juli 2010

Domaine Canet Syrah 2008

Op aanraden van een vinoloog alsmede een slijter, moest ik maar eens een syrah drinken die niet uit de nieuwe wereld kwam. Ik had deze druif tot mijn favoriete rode gebombardeerd, maar tot nog toe alleen wijnen uit Australië geprobeerd. Om vergelijkingsmateriaal te hebben, nu dus een Franse syrah. Bij de C1000 vandaan, €2,99. Alcoholpercentage 13,5%. Het domein alwaar deze vandaan komt, ligt in het gebied de Aude. Vlakbij de bekende plaats Carcassonne. Naast de Ariège, onze favoriete vakantiestreek. Voor de zekerheid had ik de fles toch ook nog even in de koeling gezet. Dat laatste maakte voor wat betreft de smaak niet echt een verschil. Het verschil met de Australische shiraz was echter enorm. Waar de shiraz een volle, ronde en smaakvolle dronk heeft, had deze syrah een wat vlakkere smaak. Wel heel erg kruidig, volgens mij proefde ik zelfs een warm pepertje. Ik kan nog niet echt bepaald zeggen of ik hem lekker vind of niet. Ik denk dat ik hem nogmaals zou moeten proberen, maar dan wanneer ik wat meer syrah's met elkaar heb vergeleken.